2006/09/19

Tänk på barnen i Afrika


Hur länge har det inte talats om Afrika och alla dess problem? Jag har under hela mitt snart 21-åriga liv ständigt fått höra hur eländigt det är där nere. Svält, aids och hiv, korrupta regeringar och makthavare, inbördeskrig, könsstympning etc. "Tänk på barnen i Afrika" var ett välanvänt och ganska hemskt uttryck föräldrar, lärare och andra diverse makthavare över barn försökt sig på att använda när de ville få oss att inse hur pass bra vi hade det. Eller att vi helt enkelt skulle äta upp maten på tallriken.

Det är inte tänkt att det här ska bli ett politiskt inlägg eller ens ett försök att upplysa om situationen där nere, för let's face it, vem har inte har koll på det? Och om inte, är man nog ingen vidare bra eller uppmärksam människa.

Det blir istället ett snyggt enhetligt tema som binder samman mina låtval för dagen.

Låtarna, iaf en av dem, talar tydligt om det enda jag väl egentligen vill försöka poängtera med detta inlägg. Afrika, vår totala oförmåga att hjälpa till på riktigt (om vi nu ens borde det) och västvärldens eviga förbannelse. Lättjan, brist på distans (om man nu ens behöver det) och våra I-landsproblem hopar sig i högar, staplas i berg etc. Då kan ju iaf Afrikas och resten av världens hemska problem och baksidor fungera som snygg metafor i en låt om bruten kärlek. Right?

Nicolas Makelberge - Dying In Africa // Från den fantastiska skivan med samma namn som finns att köpa på skivbolaget Rico Ricos hemsida. Mer om den senare.

Trentemøller - African People // En låt med dansken jag tycker det varit ovanligt tyst om. Ska tydligen ha släppts som en white label-tolva i år.

Toto - Africa // Gud vad den är bra! Sveriges bästa elefant inkluderar den i sin något daterade mix. Lika bra för det, gillar allt han pysslar med och tänkte dela med mig. Peep it! (tror att det är i den här mixen han även har med en smurfad Missy Elliott över ett Le Sport-beat).

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Men Olle! Jag behöver en ny post så jag har nått bra att lyssna på.

29 september 2006 kl. 14:30  

Skicka en kommentar

<< Home