2006/09/14

"You should go and buy an iPod now"


Ända sedan Daft Punk-robotarnas framgångar vid millenieskiftet har Frankrike, jättebra originel musik och elektronik gått hand i hand. Jag inbillar mig att det har handlat om själva tekniken i sig och dess utveckling, som i sin tur har bidragit till en musikalisk utveckling. Det finns självklart mer intressanta infallsvinklar och teorier kring detta. Det lämnar jag åt dem. Men nu. Tekniken ges utrymme i musiken på ett helt annat sätt. Nämligen genom kärleksförklaringar till tekniken i egen hög person. Bokstavligen.

Fransmannen Teki Latex har gjort en låt där han deklarerar sin kärlek till iPoden. Det är en kompromisslös kärlekshistoria. Jag känner igen mig och är nog minst lika förälskad i min slitna och överfyllda iPod. Jag har vid allt för många tillfällen dragit ut på den egna förfesten innan det är dags att möta upp med vänner just för att dricka en dansk och lyssna på den, den och den låten. Det känns väldigt skönt och befriande att lyssna på och älska en låt för dansgolvet med simpel och ytlig text och verkligen identifiera sig. Wouldn't you say so?

"Make me dance alone, when I'm on the phone, zippin on a glass of gin and tonic"


Teki Tek är en av medlemmarna i smått legendariska och nyskapande electro-rapgruppen TTC. De har gått i bräschen för den numera friskt mixande franska klubbscenen och dess utveckling. Electro, hiphop, techno, rnb, house etc blandas på ett originelt sätt. Men, mer om dem någon annan gång.

Makalöst: Teki Latex - Electronic

Köp den underbara epn på fina Arcade Mode och besök hans myspace för att lyssna på den nya låten "Les Jouets".

Ett annat exempel på teknologi och känsloliv: Daft Punk - Emotion

Youtube-bonus: Det verkar som att franska Virgin backar upp och satsar stort på Teki.