2006/09/15

Musiker, klubbägare och remixare


Erol Alkan har smygit sig in i mitt liv. När jag första gången såg hans namn var det samband med en googling på SebastiAn som jag var väldigt nyfiken på. Han hade med en av sina låtar på Erols "Bugged Out"-skiva Sedan fanns det väldigt mycket mer musik på skivan jag gillade. Då tyckte jag inte mycket mer än att han var en dj med väldigt god smak, och att det hade varit kul att någon gång få gå på hans klubb. Men efter några månader började diverse remixer och edits av populära klubblåtar dyka upp i hans namn. Han misslyckades sällan, och har ännu inte gjort mig besviken en enda gång. Han har en förmåga att plocka ut, finputsa och justera de element i låtarna som man kanske vid en första lyssning inte lägger märke till. För att sedan förnya och förbättra dem. Han gör låtarna till sina egna, utan att artisten i fråga glöms bort.

Edits och re-works: Scissor Sisters - I Dont Feel Like Dancing (Erol Alkan Carnival Of Light Re-Work) och Hot Chip - Boy From School (Erol Alkan's Extended Re-Work)

Olika alias: Mustapha 3000 - Kongo Thong, Headman - Moisture (Mustapha 3000 Remix) och Peter Björn And John - Young Folks (Beyond The Wizard's Sleeve Remix)

Sång: Headman - Everybody (vocals by Ben Rymer & Erol Alkan)

Produktion: The Long Blondes - Fulwood Babylon
Fler låtar finns att lyssna på hans myspace.

Det kryper i hela kroppen då jag får höra om ett nytt Erol-projekt. Playcounten i iTunes är väldigt hög på varenda låt jag har som Erol har haft något att göra med. Många av hans längre stycken kan säkert avskräcka vissa, men det är värt det, låtarna har för mig nästan blivit tidlösa. De som ligger upp mot 8-10 min, Hot Chip- och Scissor Sisters-mixarna är favoriterna. De kan gå på repeat väldigt länge. Något nytt att upptäcka varje gång.

De här om något kan ju ses som ett bevis på Erol Alkans storhet. Han går hem i alla läger, han är den rätta länken mellan indie med den ideologiska synen på musik och klubben, med dansen och ytan.

Här kan du läsa ett kort men innehållsrikt reportage om honom och en direktlänk till ett riktigt fett live-set från i somras. Det rycker i mig då "Killing in the name of" släpps lös, check it out!